Praktiska julklappar under granen i år

Undersökning: När plånboken får bestämma blir det praktiska julklappar

När svenskarna har mindre pengar att röra sig med är det främst praktiska julklappar som hamnar under granen. Det visar en undersökning som IPSOS genomförde 2022 på uppdrag av Bring.

Äldre man sitter med familjen och öppnar en julklapp som är köpt i en nätbutik.

Hösten 2022 svarade nästan varannan svensk (44 procent) att de skulle spendera samma summa pengar på julklappar som året innan, och 37 procent svarade att de skulle spendera mindre. Enbart 5 procent av de tillfrågade planerade att lägga mer pengar på årets klappar.

En majoritet på 53 % uppgav att det framför allt var praktiska klappar som skulle ligga under granen det året. En av fem (21 %) uppgav att de skulle satsa på upplevelsepresenter och nästan lika många (18 %) gav helst bort pengar eller presentkort.

Det här är insikter som många nätbutiker kan dra nytta av i sina förberedelser inför Black Friday och jul.

Så påverkar ekonomin våra klappinköp

När ekonomin blir mer ansträngd blir vi tvungna att prioritera. Att köpa praktiska klappar som kommer till användning är ett smart förhållningssätt. Ett annat sätt att spara pengar är att handla när det är rabatt. Många passar antagligen på att köpa sina julklappar redan under Black Week för att komma billigare undan. Ett skäl till att dra den slutsatsen är att majoriteten av Black Friday-köpen är planerade.

Undersökningen som vi hänvisar till i denna artikel har som sagt några år på nacken, men beroende på hur det ekonomiska läget ser ut kanske resultaten är relevanta även i år? 

Om du vill vinna julklappshandeln på nätet finns det i så fall flera möjligheter att vara proaktiv. Du kan välja att fokusera på praktiska klappar i dina kampanjer och kommunikationsinsatser, exempelvis genom rabatter under Black Week. Kanske är det till och med möjligt att anpassa produktutbudet? Och om du erbjuder korta leveranstider kan det vara klokt att lyfta fram praktiska produkter fram till strax innan jul.

Så här svarade de som deltog i undersökningen:

När du tänker på årets julshopping, kommer du att:

  • Spendera lika mycket pengar på julklappar i 2022 som förra året: 44 %
  • Spendera lite mer pengar på julklappar i 2022 jämfört med förra året: 5 %
  • Spendera lite mindre pengar på julklappar i år jämfört med förra året: 37 %
  • Jag kommer inte att köpa några julklappar i år: 7 %

Vilket påstående passar bäst för den typ av gåvor som du funderar på att ge bort i år?

  • Det blir mest praktiska saker som vi behöver ändå såsom kläder/skor/utrustning/inredning: 53 %
  • Upplevelser, konsert/teaterbiljetter, resor, restaurangbesök: 21 %
  • Ger helst bort pengar eller presentkort: 18 %
  • Lite dyrare presenter, exklusiva produkter som smycken och märkesprodukter: 6 %

Undersökningen genomfördes vecka 39/40 i samarbete med IPSOS. Minst 500 personer har svarat på respektive fråga.

Lästips: Så vinner du kampen om Black Friday-kunderna

Vill du lära känna dina kunder ännu bättre?

Bring Research presenterar artiklar och rapporter som hjälper dig att komma närmare dina kunder. Våra återkommande undersökningar ger både dig och oss en bättre förståelse för vad som är viktigt för dina kunder.