Gör din webbutik redo för Black Friday

Undersökning: Så vinner du kampen om Black Friday-kunderna

Det börjar bli dags att förbereda din webbutik för Black Friday – startskottet för årets mest intensiva shoppingperiod. Är du redo? Vi har undersökt skandinavernas shoppingvanor och listat våra bästa tips på hur du lever upp deras förväntningar.

En leende kvinna står lutad över ett bord medan hon slår in en julklapp som hon har handlat på Black Friday
Publicerad 2019-11-01 Senast uppdaterad 2024-07-10

Black Friday ​​är sedan länge ett etablerat fenomen i Sverige och konkurrensen om kunderna är hård – särskilt på nätet. Allt fler väljer att handla online eftersom det upplevs som enklare och smidigare än att besöka fysiska butiker. Kunderna slipper köa, sortimentet är större och många uppskattar möjligheten att hitta bra erbjudanden. Men om du vill vinna den viktiga kampen om nätkunderna är det viktigt att förbereda din webbutik på bästa sätt.

För att hålla dig uppdaterad om vad som är viktigt för nätkunderna genomför vi regelbundna undersökningar bland de skandinaviska konsumenterna – Bring Research. Vi gjorde en undersökning om just Black Friday strax efter att julhandeln var över 2023. Endast 11 % svarade att de bara hade handlat i fysiska butiker under denna period. Det betyder att webbutikerna har ett starkt grepp om Black Friday. Och i en ekonomiskt osäker tid kommer nätshoppingens möjligheter till bra erbjudanden att bli ännu mer attraktiv för kunderna. Frågan är om denna trend kommer att fortsätta?

Stor potential för merförsäljning

Under 2023 sa drygt hälften av kunderna att de dragit nytta av erbjudanden under Black Friday. Det innebär att det fortfarande finns stor potential för att sälja ännu mer på nätet.

Det råder dock delade åsikter om Black Friday. Många tycker att det främjar överkonsumtion och att det inte är särskilt miljövänligt. Vissa upplever det också som stressigt och att de inte litar på webbutikernas erbjudanden. Om du vill sälja mer till flera kunder är det viktigt att känna till dessa motargument.

När kampen om kunderna och pengarna är extremt tuff under denna period, vad kan du då göra för att locka både nya och gamla kunder?

En man står vid en bänk och håller i en sko som han har handlat i en webbutik.
Black Friday står för en stor del av den totala omsättningen för många webbutiker.

Viktigt att skapa trygghet

De kunder som väljer att handla sina varor på nätet värdesätter andra saker än de som handlar i fysiska butiker. Nätkunderna är ute efter att spara tid och pengar, samt slippa stress och köer. De vill ha valmöjligheter och flexibilitet. 

Vår undersökning visar att det är extra viktigt att tillgodose kundernas behov och skapa trygghet för dem under perioden före jul. Det handlar bland annat om att ge tydlig och relevant information genom hela köpprocessen. Och att erbjuda rätt tjänster – visste du till exempel att express- och hemleverans är mycket viktigare för kunden under julhandeln än under resten av året? God kundservice är en nyckel till framgång helt enkelt. 

Kommunikation är A och O

  • Endast 9 % svarade att de hade gjort impulsköp när de besökte en webbutik eller en fysisk butik under Black Friday 2023.
  • Hela 67 % svarade att majoriteten av varorna de köpte var sådant de redan hade planerat att köpa och att de letade efter ett bra erbjudande.

Detta säger oss att det är viktigt att kommunicera med kunderna i god tid före Black Friday och julhandeln. Du behöver göra dem uppmärksamma på de erbjudanden du kommer att ha. Men eftersom många samtidigt uppgav att de inte litar på erbjudanden under denna period är det viktigt att du är transparent och visar tydliga före- och efterpriser.

Även om Black Friday anses vara början på julhandeln så visar vår undersökning att kunderna faktiskt främst handlar till sig själva. Det kan därför löna sig att satsa på två olika spår i din kommunikation – ett för de som handlar till sig själva och ett för de som köper gåvor.

Se också till att skapa en friktionsfri köpupplevelse! Det gör du genom att hålla dina kunder informerade hela vägen tills att varan har levererats.

Använd flera kanaler

Rapporten från Bring Research visar att kunderna använder många olika kanaler för att hitta det perfekta erbjudandet under Black Friday. De flesta hittade sina deals genom medlemserbjudanden (32%), men även annonser på sociala medier och nyhetsbrev triggade till köp. Så många som 23 % använde Google eller en annan sökmotor för att hitta erbjudanden för Black Friday. Tänk därför på att kommunicera dina erbjudanden i nyhetsbrev, sociala medier och andra kanaler i god tid innan säljperioden börjar.

En äldre man sitter på en soffa med sitt barnbarn bredvid och öppnar en julklapp som är köpt i en webbutik.
Hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julen.

Förläng returrätten och erbjud hemleverans

Vad är viktigt för kunderna när de handlar julklappar på nätet? Så många som 68 % tycker att förlängd bytes- och returrätt är viktig. Det är inte så konstigt eftersom 49 % börjar med julhandeln redan under Black Friday, alltså långt innan klapparna ska överlämnas. Om du kan erbjuda en förlängd returperiod ska du visa det tidigt i köpprocessen, det ger kunderna en trygghetskänsla och ökar sannolikheten för att de ska slutföra köpet. I förlängningen kan din hantering av byten och returer bli en viktig konkurrensfördel.

Leveransalternativ som extra snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julhandeln än under resten av året. Av de tillfrågade säger:

  • 63% att det är viktigt att få varorna levererade snabbt (0-2 dagar)
  • 43% att de vill få varorna levererade till hemmet

Det betyder att om du normalt sett inte har dessa leveransalternativ i din webbutik kan det vara smart att erbjuda det under denna period.
Genom att erbjuda tjänster och alternativ som sparar tid och förenklar vardagen skapar du kundvärde!

Lästips: Vinn kunderna med fler leveransalternativ i kassan

Sammanfattning – så förbereder du din webbutik för Black Friday:

  1. Fokusera på smart och trygg julhandel istället för att locka kunder att shoppa till sig själva. Många kan ta illa upp om de upplever att du uppmuntrar till överkonsumtion.
  2. Kommunicera i god tid för att göra kunderna uppmärksamma på webbutikens erbjudanden under Black Friday.
  3. Använd flera olika kanaler för att få ut dina Black Friday-budskap. Det kan vara avgörande för att du ska nå ut bättre än dina konkurrenter.
  4. Skapa tillit genom att vara transparent med före- och efterpriser.
  5. Använd olika budskap till de som handlar till sig själva och till de som ska köpa presenter.
  6. Håll dina kunder informerade hela vägen tills varan har levererats.
  7. Erbjud utökad bytes- och returrätt.
  8. Se till att du har flera leveransalternativ, gärna express- och hemleverans.

Förbered webbutiken till Black Friday och jul

Black Friday är startskottet på årets viktigaste handelsperiod. En stor och viktig dag för webbutikerna. Få tips på hur du kan förbereda dig på bästa sätt.

Dela artikel