Svenskarnas julshopping på nätet ökar kraftigt, men den har potential att växa ännu mer. Den senaste undersökningen från Bring Research visar att 58 % köpte julklappar på nätet under 2023. Det innebär att många fortfarande väljer att handla sina julklappar i fysiska butiker. För att nätbutikerna ska kunna öka sin julklappsförsäljning måste de förstå och tillgodose kundernas behov – både de kunder som redan handlar på nätet och de som bara handlar i fysiska butiker.
De som väljer att handla i nätbutiker gör det för att spara tid och pengar, och slippa stress och köer/trängsel. 53 % av kunderna genomförde sina köp i en webbutik de inte handlat i tidigare, vilket innebär att det är mer än dubbelt så vanligt under julhandeln än vid vanliga köp. Synlighet och tillit är två viktiga faktorer för att få nya kunder att handla i din webbutik under högsäsongen.
Trygg och bekväm shopping avgör
Det är viktigt för nya kunder att få tydlig och relevant information under hela köpprocessen. Det skapar trygghet och minskar risken för tråkiga överraskningar. Under julhandeln är särskilt information om leveransdatum samt retur- och bytesmöjligheterviktigare än under resten av året.
Tipsen som stärker din konkurrenskraft under julhandeln:
1. Förläng julhandeln
Ett sätt att förlänga julhandeln är att tillfälligt erbjuda snabbare leveransalternativ när julafton börjar närma sig. Största hindret för att handla på nätet inför jul är att man är orolig över att inte få sitt paket i tid.
2. Låt kunden bestämma var, när och hur den ska få sin leverans
När tiden är knapp kan flexibla leveransalternativ vara avgörande. 63 % av de svenska nätkunderna vill ha möjlighet att få sina julklappar levererade snabbt, och 43 % vill få erbjudande om hemleverans. Är kunden osäker på om paketet hinner fram i tid kan det leda till ett avbrutet köp, så var tydlig med alla leveranstider.
3. Konkurrera med generös retur- och bytesrätt
Schyssta retur- och bytesmöjligheter är extra viktigt i julhandeln. 68 % av kunderna tycker att möjligheten att få byta är en viktig faktor vid köp. Många tycker att det är enklare att byta sin julklapp i en fysisk butik än i en webbutik. Erbjud möjligheten att byta en julklapp utan att behöva involvera den som köpte den. Här rekommenderar vi tydlig information tidigt och genom hela köpprocessen.
4. Locka till fler köp
De flesta köp sker planerat, men långt ifrån alla. Trigga till ytterligare köp när kunden redan är i webbutiken genom att tipsa om relevanta tillbehör eller kompletterande produkter. Ge kunderna anledning att återvända till just din webbutik för att handla mer.
5. Passa på att bygga lojalitet
Om du lyckas ge dina julklappskunder en bra köpupplevelse bygger det förhoppningsvis lojalitet som du kan dra nytta av under hela året. Bra erbjudanden, enkel köpprocess och snabba leveranser är de viktigaste faktorerna för att skapa återkommande kunder.