Så vinner du julhandeln på nätet

Så vinner du julhandeln på nätet

Enligt en undersökning gjorde svenskarna 58 procent av sina julklappsinköp på nätet 2023. Men det finns fortfarande stor potential för många webbutiker att öka sin försäljning under julhandeln.

Plånbok med kreditkort, grankvist, smartphone som visar en produktbild i en webbutik.

Den senaste tiden har ökade priser, inflation och världsläget haft stor effekt på den nordiska varuhandeln. Det är svårt att förutspå hur dessa faktorer kommer att påverka just årets julhandel, men det finns inte mycket som tyder på att tillväxten i e-handeln kommer att minska den närmsta tiden.

Stor potential för julklappshandeln på nätet under 2024

Många upplever tiden före jul som hektisk. Istället för en lugn och mysig tid ökar stressen, och listan över saker som ska hinnas med har en tendens att växa ju närmare julafton vi kommer. Ett vanligt stressmoment är julklappsinköpen. Redan 2023 valde 58 procent av svenskarna att handla julklappar på nätet – inte bara för att spara tid och pengar, utan också för att det är enkelt och flexibelt.

E-handelns högsäsong närmar sig och många kommer att finkamma nätet i jakt på bra erbjudanden. Men konkurrensen är hård, så om du vill vinna kampen om nätkunderna är det viktigt att du förbereder din webbutik på bästa sätt.

Hur skiljer sig julklappsinköp från övrig nätshopping?

Det är framför allt tre saker som tydligt särskiljer julklappsinköpen från andra typer av köp på nätet:

  • Under julhandeln väljer fler att handla i webbutiker som de vanligtvis inte handlar i (6 av 10).
  • Utökade retur- och bytesrättigheter betyder mer för kunderna under julen än andra tider på året.
  • Hem- och expressleveranser samt tydlig information om retur- och leveranstider är viktigare än vanligt.
Kunde_apner_pakke_kjopt_pa_nett_under_black_friday

Trygga kunder handlar julklappar på nätet

Det finns en del saker som kan göra kunderna osäkra på om de ska genomföra sina julklappsinköp på nätet. De vanligaste frågorna är:

  • När levereras mitt paket?
  • Hinner paketet fram innan jul?
  • Hur kan jag enkelt byta eller returnera en julklapp?
  • Finns det någon kundservice som kan hjälpa mig?

För att öka julklappsförsäljningen i din webbutik måste du känna till och förstå kundernas behov. Just trygghetsbehovet är mycket större under julhandeln än under resten av året – och det gäller allt från själva varan till köpvillkor, leveranstid och returrätt.

Lästips: 8 sätt att förbättra din kundservice under Black Friday och jul

Hur får du kunderna att genomföra köpet?

Att erbjuda hemleverans och expressleverans är viktigare kring jul än under resten av året. 73 % av svenskarna vill få julklapparna levererade snabbt, både för att spara tid och för att vara säkra på att de kommer fram i tid. Många börjar inte handla julklappar förrän i december, därför är en försäkran om snabb leverans och tydlig information om när varan senast måste beställas viktiga försäljningsargument under julen. 

– Alla kunder undrar hur lång tid det tar från att de beställer tills paketet är framme. De vill ha ett tydligt svar. För att få fler att genomföra sina köp är det viktigt att ge tydlig information om vilka leveransmöjligheter du erbjuder. Berätta för dina kunder att du förstår deras problem genom att erbjuda relevanta leveransalternativ, säger Jacob Aagaard, försäljningsdirektör på Bring.

Möjligheten att byta eller returnera varorefter jul är också en viktig parameter. 68 % av kunderna förväntar sig utökad returrätt under julen, så att ge dem lite mer tid och göra det enklare att returnera kan vara avgörande för att de ska våga klicka på köp-knappen. 

Våra bästa tips och råd

  • Kunder som känner sig trygga genomför sina julklappsinköp.
  • Utöka returperioden och gör det enkelt att returnera.
  • Möjligheten att byta varor kan särskilja dig från andra webbutiker.
  • Stäng inte webbutiken för julklappshandel innan du måste.
  • Rätt leveransalternativkan öka din försäljning.

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din webbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?