Vinn kunderna med fler leveransalternativ i kassan

Vinn kunderna med fler leveransalternativ i kassan

Vi har alla någon gång besökt en webbutik där det är svårt att hitta vad det kostar att få varorna levererade. Och för att veta hur lång tid det kommer att ta innan vi får de varor vi vill beställa har vi kanske tvingats fördjupa oss i köpvillkoren. För att vinna köpet och kunderna måste du ta bort alla sådana irritationsmoment. Här berättar vi hur du kan göra det.

En Bring chaufför står framför en grön Bring paketbox och lämnar paket i en öppen lucka i boxen.

För nätkunder är transparens och information de viktigaste faktorerna för att de ska välja att handla i webbutiken och känna sig trygga. När det gäller leverans är det primärt priset samt när och hur varan kommer att levereras som avgör om kunden faktiskt genomför sitt köp eller inte.

Detta vill kunderna veta

Kunder som handlar på nätet har i de flesta fall tre frågor när det gäller leverans:

  1. Hur mycket kostar det?
  2. När får jag mitt paket?
  3. Hur levereras mitt paket?

Du kan förbättra kundupplevelsen för dina kunder väsentligt genom att besvara dessa frågor under köpresan i webbutiken och inte minst i kassan. När kunderna kommer till kassan bör de erbjudas leveransalternativ som skapar största möjliga flexibilitet och valfrihet. Dessutom måste leveranstid och pris för de olika alternativen framgå tydligt.

Nätkunderna har i flera konsumentundersökningar gjorda av Bring Research gett uttryck för att leverans bör präglas av valfrihet, enkelhet och mesta möjliga självbetjäning. Tid är viktig för kunderna, så om det är tidsbesparande att få paketet levererat hem är det ett lockande alternativ för många. Levererat hem betyder nödvändigtvis inte till dörren – glöm inte brevlådan. Detta är det populäraste alternativet för många kunder. Om du säljer varor som väger upp till 5 kg och får plats i brevlådan bör du därför erbjuda detta leveransalternativ i webbutiken.

Dessa leveransalternativ bör du erbjuda

Om din webbutik säljer varor till privatpersoner rekommenderar vi att du erbjuder följande leveransalternativ som ett minimum. Var och en av tjänsterna har många servicetillägg som gör att de kan anpassas efter dina kunders behov. Kontakta oss eller klicka dig in till våra tjänstesidor för mer information om vilka anpassningar som kan göras.

  • Paket till utlämningsställe
    Levereras till valfritt ombud eller paketboxar. Detta är ett attraktivt och enkelt alternativ som ger dina kunder stor flexibilitet i var och när de kan hämta sina paket. Vi har cirka 7 000 utlämningsställen i Sverige och hela Norden, så det kommer aldrig att vara långt till ett utlämningsställe för dina kunder.
  • Hemleverans av paket
    Hemleveransalternativ för paket upp till 35 kg. Här är det viktigt att du synliggör vilken dag och tid paketet kan förväntas levereras hem. I stora delar av landet erbjuder vi nu smidigare hemleverans med kortare tidsfönster. Det är också möjligt för dina kunder att ändra leveransdatum och att välja leverans dag- eller kvällstid.
Illustration av två laptops som pratar med varandra
Brings olika API:er säkrar ett bra och brett leveranserbjudande till dina nätkunder

Så säkrar du bästa praxis för leverans

Genom att använda våra API:er kan du vara säker på att du erbjuder bästa praxis för leverans när dina kunder kommer till kassan.

Shipping guide API (Fraktguiden)

Med vårt Shipping guide API (Fraktguiden) kan du enkelt välja att synliggöra tillgängliga leveransalternativ för dina kunder när de kommer till kassan. Då kan de själva välja det alternativ som passar dem bäst utifrån leveranstid, leveransställe, pris och miljödata. Få information om hur du implementerar Shipping guide API på våra developersidor.

Dessutom bör du använda API:ns namn på tjänsterna och visa en beskrivning. Kunderna måste få en bra bild av vad de olika tjänsterna är, vad de kostar samt hur och när varan levereras till kunden.

Pickup Point API

Detta API listar möjliga platser, där dina kunder kan hämta sina paket. Listan utgår från det angivna postnumret och synliggör då de tio närmaste utlämningsställena, sorterade efter körtid med bil.

Vill du veta mer om vilka möjligheter du har att anpassa och optimera leveransutbudet för dina kunder kan du besöka vår developersida.

Sammanfattning

Erbjud flera olika leveransalternativ. Då kan kunden göra ett eget val baserat på pris, trygghet och leveranstid. Det val kunden gjorde i går kanske inte passar för morgondagens köp.

  • Se till att den viktigaste leveransinformationen kommer tidigt i köpprocessen och följer kunden överallt så att den är enkel att hitta.

Hur mycket kostar det?

  • Var enkel och logisk med leveranspriset.
  • Gratis leverans är alltid populärt, men även leveransrabatt kan vara köputlösande. Hitta en lösning som du har råd med och som fungerar bra i din webbutik. Testning av olika prisnivåer ger dig svar.

När och hur får jag mitt paket?

  • Ge kunderna en förväntad leveranstid. Vårt API ger dig möjligheten.
  • Kom ihåg att lägga till din egen ledtid för packning och överlämning till oss i denna tidsbild.
  • Förklara vad de olika leveransalternativen löser för kunden. Gäller det mindre eller tyngre leveranser, sparar de tid vid hemleverans jämfört med att hämta själv osv.?