Villkor
Dessa villkor reglerar tjänsten användning av BankID som legitimation i samband med paketleverans. Tjänsten erbjuds utan kostnad för användaren.
Läs alla villkor här: BankID Användarvillkor
Omdirigering (’ReDirect’) till ombud eller paketbox
Leverans
- Leverans sker direkt till valt ombud eller paketbox, utan föregående leveransförsök hem.
- Avisering skickas via SMS, e-post eller app när paketet är redo att hämtas.
- Paketet ligger kvar för avhämtning i 7 dagar innan det skickas tillbaka.
Utlämning via ombud
- Paketet lämnas ut till mottagaren mot utlämningskod och giltig ID-handling. Det går också att hämta med QR-kod som erhålls efter legitimering med BankID i Brings app eller webbgränssnitt.
- Om någon annan ska hämta paketet kan mottagaren dela QR-koden, eller så kan personen uppge utlämningskoden och visa både sin egen och mottagarens ID-handling.
Utlämning via paketbox
- Paketet hämtas med Brings app (finns för Android och iOS), som använder Bluetooth för att öppna paketboxen. Mottagaren behöver ha en registrerad användare i appen, och verifiera sig med BankID.
- Om någon annan ska hämta paketet kan mottagaren dela paketinformationen till en annan användare via appen, så att personen kan öppna paketboxen.
Övrigt
- Max storlek för paket till paketbox är 58 x 49 x 43 cm. Om det visar sig att paketet är större levereras det till ett ombud istället.
- I händelse av att valt ombud eller paketbox är full kan paketet komma att levereras till ett annat ombud eller paketbox istället.
- Om det efter beställning av omdirigering visar sig att paketets längd överstiger 150 cm eller att vikten är över 20 kg, kommer leveransen att återgå till det ursprungliga leveransförfarandet.