Oavsett om du har en webbutik eller ett företag som säljer till andra företag kan en problemfri returupplevelse göra stor skillnad. Här tittar vi närmare på vad du kan göra för att vara proaktiv och säkerställa en fungerande verksamhet under hektiska perioder såsom Black Friday och jul.
Om du vill läsa mer om detta kan vi dessutom tipsa dig om att spana in vår guide om hur du förbereder din webbutik inför perioder med hög belastning på ordrar och returer.
Tydliga och transparenta returpolicyer
Tips 1: Se till att din returpolicy är tydlig kommunicerad. Många kunder, cirka 15%*, lämnar sina kundvagnar i kassan på grund av oro eller funderingar över returer och vilka rättigheter man har som kund. Åtgärda det här problemet genom att tydligt informera vad som gäller, till exempel genom att skriva “30-dagars returperiod” och göra det enkelt att hitta både försäljningsvillkor och returpolicy med direktlänkar.
*Enligt Alexander Stern, nordiskt ansvarig för tjänsteutveckling Retur på Bring.
Tips 2: Se över din returpolicy regelbundet och överväg att förlänga returperioderna under hektiska perioder. Hur gör dina konkurrenter? Kan du förändra något som gör det enklare och bättre för dina kunder? Undersök och anpassa returpolicyn tillfälligt för att fortsätta vara konkurrenskraftig.
Smartare returprocesser
Tips 3: Implementera en tydlig och effektiv returlösning, utan flaskhalsar. Att ha en enkel och smidig returprocess är inte bara bra för dina kunder, utan också för din butik som snabbare kan sälja vidare returnerade produkter.
Tips 4: Analysera varför en viss produkt returneras oftare än andra. Bilder som har dålig kvalitet, otillräckliga produktbeskrivningar eller storleksproblem är vanliga bovar som orsakar stora mängder returer. Vi lovar, det är väl investerad tid att rätta till eventuella problem.
Tips 5: Utvärdera om vissa produkter konsekvent returneras och bedöm om de är värda att säljas. Ibland är det bäst att sluta sälja produkter som ofta genererar returer.
Tips 6: Att inte kontrollera returnerade produkter skapar onödiga problem för både dina kunder och din webbutik. Se därför till att produkter som returneras inte har dolda märken eller fel, eller att en produkt inte stämmer överens med vad som utlovats. Det kan vara tidskrävande att göra dessa kontroller, men det är värt mödan.
Kundernas bekymmer och frågor
Tips 7: Jobba proaktivt för att förutse och ta itu med kundernas eventuella frågor eller problem gällande returer genom att ge svar på vanliga frågor. Detta inkluderar information om när kunder kan förvänta sig återbetalningar, den förväntade tiden som returprocessen tar och spårningsinformation. Gå till dig själv – vad efterfrågar du när du handlar online?
Tips 8: Betona att en positiv returupplevelse är viktigt för dina kunder. Hela 43%* av online-konsumenterna idag säger att de skulle undvika webbutiker med dåliga eller ofungerande returer – särskilt under Black Friday och jul. Det här gör smidiga och fungerande returer till en konkurrensfaktor som kan få kunderna att återkomma vid ett senare tillfälle.
*Enligt Alexander Stern, nordiskt ansvarig för tjänsteutveckling Retur på Bring.
Effektiv returhantering
Tips 9: Testa och utvärdera din returprocess kontinuerligt för att identifiera om det finns något som kan förbättras. Överväg att ta in tips från en logistikexpert för att få inspiration och vägledning för hur du kan effektivisera returerna i just din verksamhet.
Tips 10: Om ett paket anses vara för stort för att returneras – vad kan du göra för att åtgärda problemet? Handlar det om storlek, dimensioner eller vikt? Gör nödvändiga justeringar i policyn för att förhindra framtida problem.
Viktiga takeaways
Returer är ett kritiskt område inom e-handel som måste fungera för att kundupplevelsen ska bli så bra som möjligt. Se därför till att din webbutik har tydliga returpolicys och att ni förmedlar en enkel och tydlig kommunikation till era kunder, och hela tiden jobbar proaktivt för att undvika fallgropar i er returprocess. Om du lyckas med detta har du kommit en bra bit på vägen mot att ge dina kunder en service som överträffar deras förväntning, vilket i sin tur kan leda till att de återkommer eller sprider ditt goda rykte vidare!
Kom ihåg, en bra returhantering handlar inte bara om att ta itu med kundernas problem. Det är också något som både bygger och upprätthåller förtroende för ditt varumärke.