Hälften av oss handlade på Black Friday

Black Friday är nätbutikernas stora högtid – och köpen är planerade

Det råder ingen tvekan om att Black Friday är en av nätbutikernas viktigaste försäljningshögtider. Något som kanske överraskar mer är att det i första hand inte handlar om impulsköp, utan om att kunderna planerar och aktivt letar upp erbjudanden.

Man står vid en expeditionsdisk och hämtar ut ett paket som han köpt i en nätbutik

Att kunderna är villiga att öppna plånboken för bra erbjudanden råder det ingen tvekan om. En undersökning som Bring Research gjorde i Norge, Sverige och Danmark i december 2023 visade att hälften av befolkningen i de tre länderna hade utnyttjat erbjudanden under Black Friday och Black Week.

Kunderna planerar sin fyndjakt

Brings undersökning visade också på en annan tydlig trend: Vi föredrar definitivt att handla i nätbutiker. I Sverige svarade 61 procent av de tillfrågade att de handlade enbart på nätet under Black Friday. Jämförelsevis svarade 11 procent att de enbart handlade i fysiska butiker, medan 27 procent gjorde båda delarna.

Dessutom visade undersökningen att kunderna i hög grad själva uppsökte nätbutikerna för att leta efter bra erbjudanden – och att köpen de gjorde var planerade. I Sverige svarade 67 procent av deltagarna i undersökningen att majoriteten av deras köp var planerade och att de därför aktivt letade efter bra erbjudanden inför Black Week. Samma trend är tydlig i hela Norden: I Norge svarade 71 procent att de hade planerat sina köp och i Danmark svarade 65 procent detsamma.

Men även om dina kunder själva gör en stor insats under Black Friday är det viktigt att vara väl förberedd. Konkurrensen är hård, så du kan inte ligga på latsidan. Det är bland annat klokt att satsa på flera olika kommunikationskanaler, exempelvis sociala medier och nyhetsbrev, för ökade chanser att nå ut. Norrmännen bekräftade i sina svar att de, förutom att själva uppsöka nätbutikerna, även exponerades för medlemserbjudanden och nyhetsbrev samt använde Google och prisjämförelsesajter på nätet.

Vi handlar till andra på Black Friday

Undersökningen visar också att den stora shoppinghögtiden leder till förändringar i vårt köpmönster. I stället för att handla till oss själva och familjen letar vi i allt större utsträckning efter presenter till andra. Mönstret är särskilt tydligt i Danmark, då hela 63 procent av danskarna handlade julklappar på Black Friday 2023.

I Sverige uppgav 51 procent av de tillfrågade att de hade handlat presenter under denna period 2023. Det är en ökning från de 47 procent som svarade ja på samma fråga 2019. 

Bra leveranslösningar uppskattas

Den ökade belastning handeln upplever under Black Friday kan leda till förseningar i packning och leverans. Undersökningen från Bring Research visar dock att en något längre leveranstid inte skapar missnöje bland kunderna. I Sverige rapporterade 43 procent att de var mycket nöjda med leveransen av det de köpte på Black Friday, trots att 19 procent sa att leveransen hade tagit ett par dagar längre än normalt.

I Sverige hade merparten av kunderna utnyttjat möjligheten att hämta beställningen på ett utlämningsställe. Dessutom hade många fått paketet levererat hem, antingen i brevlådan eller till dörren. En del utnyttjade också möjligheten att hämta sin beställning i en paketbox. Det kan därför vara en bra idé att erbjuda dina kunder ett brett utbud av leveransalternativ.

Här följer några goda och enkla råd för dig som driver nätbutik och vill vara väl förberedd inför Black Friday:

1. Skapa uppmärksamhet

Genom att vara tidigt ute med taktisk kommunikation kan du öka chansen att kunderna ska nås av dina Black Friday-erbjudanden sedan när det väl är dags. Försök skapa uppmärksamhet kring de produkter du planerar att ha på rea. Väck köpintresset i god tid så att kunderna kan planera köpet i förväg.

2. Se till att träffa rätt

Om du driver en nätbutik är det viktigt att lära känna din målgrupp så att du kan anpassa din kommunikation. Tänk på att kunderna kanske är på jakt efter presenter till andra och då inte nödvändigtvis är mottagliga för samma budskap som när de handlar till sig själva. En annan viktig sak att komma ihåg är att om du försöker prata med alla samtidigt så når du förmodligen fram till få eller ingen. Var tydlig med vem du kommunicerar med och vad du vill förmedla i de olika kanalerna.

3. Erbjud bra leveransalternativ

Det är viktigt för nätbutiker att erbjuda flera leveransalternativ, till exempel expressleverans, hemleverans och leverans till paketboxar. Kunderna gillar att ha flera valmöjligheter. Säkerställ också att du har ett bra informationsflöde hela vägen från att beställningen packas till att den levereras. Om du dessutom erbjuder bra bytes- och retursystem visar du att du tar kunderna på allvar.

Lycka till med planeringen av Black Friday!

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din nätbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?

Dela artikel