7 tips för att packa effektivt

7 tips för att packa och skicka dina varor effektivt

Det är värt att lägga tid på att välja rätt emballage och använda smarta leveransmetoder. Dessa enkla tips och tricks hjälper dig att minimera dina kostnader, spara tid på själva packningsrutinen och ge bättre skydd för de produkter som du skickar.

En kvinna packar ner en vara i en låda

1. Välj rätt emballage

Välj lådor som passar för dina varor utan att det blir för mycket onödig plats till övers i paketet. Fraktkostnaden bestäms baserat på storlek, volym och vikt, så undvik att betala för luft och tom plats.

TIPS:

  • Testa några olika storlekar och typer av lådor som passar för de flesta av dina varor. Låt dessa bli dina "standardlådor" som du använder till de flesta av dina beställningar.

2. Standardisera dina packningsrutiner

Skapa tydliga riktlinjer för packningsstationen och bra rutiner för hur dina varor ska packas på ett optimalt sätt.

TIPS:

3. Organisera ditt lager så effektivt så möjligt

Genom att göra några smarta omläggningar för lagerhyllorna och ditt packningsområde kan du spara mycket tid. Flytta dina bästsäljande produkter och kampanjvaror närmast packningsområdet så vägen till dessa varor blir kort. Ett annat smart tips kan vara att förhandspacka de mest populära varorna och placera dem på hyllor som du snabbt har tillgång till.

Har du produkter som ofta säljs tillsammans? Se till att dessa ligger nära varandra på lagerhyllorna.

Det sparar också tid att märka hyllor och rader med tydliga skyltar så att ingen behöver spendera tid på att leta efter produkterna.

TIPS:

  • Du sparar mycket tid och frustration genom att skapa en packningszon där alla nödvändiga hjälpmedel för att packa dina varor är placerade på ett logiskt och snyggt sätt (som t.ex. saxar, packknivar, tejp och etiketter).
Gång på lager mellan 2 hyllrader
Ett välorganiserat lager med snygga och välmarkerade hyllsektioner gör jobbet enklare.

4. Förbered dig väl inför de mest hektiska säljperioderna

Alla som arbetar i webbutiker vet att veckorna som sätter igång julförsäljningen (Black Friday och Cyber Monday) kommer att öka försäljningen avsevärt. Det förekommer också andra perioder under året som är mer hektiska än andra. Då är det en bra idé att i förväg förbereda en del av packningen och det material som ska användas.

TIPS:

  • Innan peakperioden börjar kan du förbereda dig väl genom att montera lådor på förhand, fylla dem med stötdämpande material och förbereda allt som du kan i förväg.
  • Om det finns specifika produkter som du förväntar dig eller vet att du kommer att sälja mycket av, packa en stor mängd av dessa på förhand. Ju fler av dessa processer som du kan göra i förväg, desto enklare kommer det bli att säkerställa att dina beställningar kan levereras i tid till dina kunder.

5. Investera i emballage av bra kvalitet

Fall inte för frestelsen att snåla när det kommer till inköp av lådor och övrigt emballage. De extra kronorna som du spenderar på emballage av bra kvalitet kan bespara dig onödiga kostnader för skadat gods och trasiga varor. 

TIPS:

  • Bättre och starkare lådor ger ökat skydd för dina produkter och kan bidra till att du kan använda mindre storlekar, som i sin tur kan ge lägre fraktkostnader.
Tre bruna paket i grupp
Emballage som är tillräckligt starkt för att klara hantering och transport kan bespara dig både arbete och kostnader.

6. Kommunicera dina leveransvillkor väldigt tydligt

Glöm inte att ge bra svar på de frågor som dina kunder har när det kommer till frakt och leverans.

TIPS:

  • Skapa en FAQ-sida som svarar på de vanligaste frågorna om packning, frakt, returer och leveranstid.
  • Kom ihåg att uppdatera sidan så den återspeglar verkliga förhållanden och eventuella ändringar under peakperioderna. Kom också ihåg att inkludera information som kanske kan kännas lite obekväm, som t.ex. större förseningar och liknande.

7. Undvik förseningar genom korrekt adressinformation

Se till att dina kunders adressinformation är korrekt. När du skickar med ett mobilnummer vid överföringen till din transportör kommer dina kunder att få uppdaterad information om sin leverans längs vägen.

TIPS:

Oavsett om du ska starta en webbutik eller går igenom dina befintliga rutiner så lönar det sig alltid att se över dina packnings- och fraktrutiner. Genom att göra dessa processer så effektiva som möjligt kommer det att bespara dig mycket tid och pengar på lång sikt.

Har du en webbutik och är intresserad av gratis insikt om dina kunder?

Tillsammans med analysföretaget Ipsos tar vi regelbundet fram insikter om de skandinaviska nätkundernas beteende och preferenser. Insikter som hjälper dig att optimera din webbutik så att du når din målgrupp bättre och kan se till att det som är viktigt för kunderna finns på plats.