Retur – en miljöpåverkan för vår planet

Retur – en miljöpåverkan för vår planet

Gratis returer medför en kostnad för avsändaren, men det är vår miljö som betalar det dyraste priset. Varje dag skickas miljontals paket världen över med tåg, flyg, båt eller lastbil. Din insats hjälper till att avgöra om en liten del av dessa paket behöver skickas en eller två gånger, eller – ännu värre – slutar som avfall.

Varubil och paketbox

Varje paket som returneras lämnar ett spår av utsläpp från transportmedlet som fraktar tillbaka paketet till försäljningsstället eller till ett lager. Dessa utsläpp är starkt bidragande till klimatförändringarna och en försämring av vår luftkvalitet.

E-handeln växer ständigt och vi handlar på nätet mer än någonsin tidigare. När antalet leverantörer inom e-handel ökar, ökar också konsumentens förväntningar på kundservice – konsumenten har med tiden blivit bortskämd och gratis returer har blivit en av de många saker som vi förväntar oss av e-handeln.

Har du en bra returhantering för din webbutik? Returguiden hjälper dig att få en enkel och effektiv returprocess på plats och som leder till nöjdare kunder.

Ladda ner Returguiden

Men ska konsumentens förväntningar uppfyllas på bekostnad av den miljöpåverkan som vår planet utsätts för? Det går inte att sticka under stolen med att den ökande e-handeln bidrar till fler returer och samtidigt bidrar till miljöpåverkan. Utsläpp är en bidragande orsak till detta, men även dåliga returlösningar för hur returer hanteras spelar in. En av den större miljöpåverkan är den stora andelen returer som slutar som avfall.

Finns det något som du som driver webbutik kan göra för att säkerställa ett mer hållbart förhållningssätt till denna miljöpåverkan?

Ja.

Detta är det korta svaret. Läs vidare så förklarar vi vårt korta svar i detalj.

Två flugor i en smäll: Minska dina returer och var med och rädda världen lite grann

Att driva en webbutik kan vara som ett jobb du aldrig kan ta semester från. För att förenkla din arbetsdag bör du börja med att arbeta målinriktat för att minska antalet returer. Detta minskar inte bara antalet returer och effektiviserar din resursanvändning, utan bidrar även till ett mycket mer värdefullt arbete: Minska miljöpåverkan på vår planet.

Även om det kan kännas som en liten insats i det stora hela, kommer detta att bidra till helheten.

Många av returerna är det vi brukar kalla ”onödiga returer”. Det är returer som beror på att konsumenten beställer fler varor än nödvändigt från webbutikerna och mer eller mindre ställer sig in på att skicka flera av de beställda varorna i retur. Det har blivit allt vanligare att ”flytta provrummet” hem till sig själv. Det vill säga att konsumenten beställer samma vara i olika storlekar och färger för att prova, för att sedan skicka de varor som inte passade eller var i fel färg i retur.

Det kan snabbt få en snöbollseffekt och omfattningen av alla dessa onödiga returer skapar en onödig belastning på vår planet som kan minimeras med en liten insats från webbutikerna.

Dessutom orsakar sådana returer ytterligare ett problem. Hur behandlas returerna? Säljs varorna igen eller slängs de? En betydande del av returnerade varor slängs och utgör tillsammans cirka 2,5 miljoner ton onödigt avfall årligen

Läs mer om varför din webbutik bör satsa på hållbarhet och hur det faktiskt kan ge dig en konkurrensfördel.

Var inte rädd för att ha ett stort fokus på miljö som webbutik

Ansvaret att rädda världen ligger naturligtvis inte enbart på dina axlar, men du kan göra en skillnad genom att tänka på miljön.

Avsnitten ovan bidrar till att skapa en bild av hur stor betydelse returer kan ha på vår planet. Genom att säkerställa att du har ett mer hållbart förhållningssätt till denna utveckling och miljöpåverkan och dessutom är medveten om hur dina returer behandlas, kan du visa att du tar ditt ansvar på allvar.

Med detta sagt är det viktigt att poängtera att en retur inte bara är en retur. Även om många av returerna är onödiga finns det även vissa returer som är viktiga. Om råvarorna kan återanvändas – till exempel elektronik eller möbler – och inte slutar som avfall kan en retur vara både gynnsam och hållbar.

Det handlar om att ha en smart och hållbar inställning till hur din butik hanterar returer. Här ligger ofta nyckeln i att minska antalet returer.

Så kan du minska antalet returer i din webbutik

Genom nudging (en liten knuff i rätt riktning) kan du vidta små åtgärder som syftar till att förändra konsumentens beteende i en önskad riktning. Detta kan vara fördelaktigt för antalet returer som du har.

Som vi nämnde tidigare har det blivit vanligare att konsumenter beställer fler varor och provar dessa hemma för att sedan returnera det som inte passar.  Om syftet med dessa beställningar är att hitta ett plagg som passar, kan bra storleks- och produktbeskrivningar vara lösningen för att undvika onödiga returer från konsumenten. Bra information genom recensioner, bilder, video eller virtuella provrum gör det enklare för konsumenten att göra rätt val, samtidigt som det kan bidra till att minimera returerna.

Få en bättre returhantering på plats i din webbutik med hjälp av Returguiden.

Ladda ner Returguiden

Mycket handlar om att förändra konsumentens uppfattning så att hen inser att det räcker med att beställa en (rätt) storlek. Vi är inte riktigt i mål när det gäller innovation och teknik, men i framtiden kan ett virtuellt provrum bli lösningen. Detta finns redan i exempelvis nätbutiker som säljer glasögon, där ett filter i mobilkameran låter konsumenten prova glasögonen innan beställning.

Du kommer också att minska dina returer om du aktivt arbetar med att kartlägga dem. Med insikt i varför returer sker kan du enklare hitta åtgärder för att minska antalet. Ta ansvar för att dina kunder kan genomföra rätt köp så att det inte slutar med att de måste skicka varor i retur.

Leta efter hållbara returlösningar

Se till att du har en plan för vad som händer då du mottar en retur. Kan varorna säljas om som nya? Om inte, leta efter alternativ för återanvändning eller återvinning, eller om varan kan säljas som begagnad. Som vi nämnde ovan hamnar miljontals ton på soptippen varje år. Detta innebär en stor miljöpåverkan för vår planet. Här kan du göra en extra insats genom att säkerställa att dina returer inte slutar som skräp.

Närproducerade lösningar är också ofta de mest hållbara. Var har du ditt lager för utskick och behandling av varor och returer, och hur långt behöver dina paket transporteras? Returens påverkan blir större ju längre denna resa är, samtidigt som den också påverkas av hur många stoppställen varan ska passera innan den kommer tillbaka till ditt lager. Det är en bra idé att leta efter transportlösningar som skapar så små växthusgasutsläpp som möjligt, inte bara för returer utan även för frakt.

En annan lösning du bör titta efter, som handlar om både frakt och returer, är hur dina varor packas. Undvik alltför stora förpackningar med onödigt mycket emballage och plast. Detta kan ge mer avfall än nödvändigt och är inte heller särskilt hållbart. Titta gärna även efter lösningar för återanvändningsbara förpackningar.

Se över din returhantering - få hjälp av Returguiden

Se till att din webbutik har en bra returhantering som både tar hand om kundens preferenser, och samtidigt ser till att du kan minska antalet returer.