1. Skapa din hemsida och webbutik
Först och främst ska du se till att skapa en hemsida för din webbutik. Din hemsida är din närvaro på nätet och den viktigaste delen för en webbutik. Men vart ska du börja? Du kan antingen bygga din webbutik själv med hjälp av billiga lösningar på webben som Shopify, Magento och PrestaShop. Dock bör du ha kunskaper inom IT-utveckling för att få detta på plats.
Det enklaste kan vara att använda dig av färdiga lösningar. Hos Bring har vi samarbetspartners som erbjuder sådana webbutikslösningar, t.ex. Geta, Vaimo och Visma Digital Commerce.
2. Optimera din hemsida för mobila enheter
Idag är det väldigt viktigt att hemsidor är mobilvänliga eftersom vi gör det mesta via våra mobiler. Se därför till att allt du gör på din hemsida även fungerar på mobila enheter. Tyvärr misslyckas många hemsidor med detta. Hemsidan för en webbutik kan fungera jättebra på desktop, men sen när kunden vill fortsätta eller utföra sitt köp på mobilen så fungerar hemsidan inte lika bra. Detta kan göra att du går miste om en försäljning.
En undersökning från Bring Research visar att mobilköpen växer stadigt, men att det är många webbutiker som ger bättre information vid ett köp på en dator jämfört med på en mobil. Se därför till att du ger dina kunder en bra köpupplevelse både på dator och på mobil.
3. Fundera på hur du ska ta emot betalningar
Innan du kan börja sälja dina varor på nätet måste du bestämma hur du ska hantera betalningar. Du behöver något som kommer att fungera som ett mellanting mellan dig och kunden, och som gör det möjligt för dig att erbjuda flera olika betallösningar. Exempel på dessa är Klarna, PayPal, Payex, Nets och Dibs.
4. Fixa marknadsföring på nätet
Som vi tidigare nämnt är marknadsföring en av de viktigaste sakerna du som webbutiksägare bör lägga ner tid på. Se därför till att din närvaro på nätet är stark genom att fixa marknadsföring för din webbutik.
Det finns olika typer av marknadsföring på nätet, här har du några exempel:
Sociala medier är väldigt populära idag och du kan utnyttja detta för att öka ditt företags synlighet genom att skapa en företagsprofil och placera annonser på de större sociala kanalerna såsom Facebook, Instagram, Youtube och LinkedIn.
- Google Ads och andra Pay-Per-Click annonser
Pay-Per-Click (PPC) annonser bygger på att du köper sökord för din webbplats, hos t.ex. Google Ads, och publicerar annonser kopplade till dessa sökord. Så med Google Ads betalar du alltså för nyckelord för att göra dina annonser synliga i Google’s sökresultat och du betalar för annonsen då någon har klickat på den.
Det viktiga här är att välja ut rätt nyckelord som du betalar för, så du inte betalar för ord som inte genererar några kunder till din webbutik eller som träffar fel målgrupp. Eftersom du betalar för varje klick är det viktig att du optimerar dessa annonser för den målgrupp du vill nå.
5. Annonsering – när, vad och hur?
När – ha koll på när du bör annonsera. Det kanske inte är smartast eller den mest lönsamma strategin att annonsera under hela årets gång och sprida ut din budget lika månad för månad. Det beror på vad du säljer. Annonsera först och främst under den tid du säljer som bäst, framför allt om du säljer säsongsprodukter. Under Black Friday och jul tenderar kunder att spendera mer, så beroende på vad din webbutik säljer så kan dessa säsonger vara bra att fokusera på för din annonsering. Kom dock ihåg att annonsera i god tid innan!
Vad – Kunder tenderar att reagera på hur annonserna ser ut. Färg, bilder, logotype och typsnitt är därför väldigt viktigt. Se till att vara konsekvent och ändra inte din design från annons till annons. Det kan vara förvirrande och göra att dina annonser blir mindre effektiva med tiden.
Hur – Det är viktigt att du följer resultaten för din annonsering. På plattformar som Google Ads och Facebook kan du se statistiken för dina annonser. På det viset kan du se om din annonsering faktiskt fungerar – har de genererat några besök till din webbutik?
6. Leverans
Något du måste ha på plats när du har en webbutik är fraktlösningar. Dina kunder måste ju få sina varor på något sätt. Först och främst bör du därför skaffa ett avtal med en eller flera logistikleverantörer, som Bring. Med oss kan du skicka paket både till privatpersoner och till företag. Kontakta oss gärna om du vill veta mer om de tjänster vi erbjuder.
När du väljer vilka leveransalternativ du ska ha för din webbutik är det viktigt att du tänker på din målgrupp och hur de vill få sina varor levererade. En undersökning från Bring Research visar att för en bra köpupplevelse hänger mycket på snabba och friktionsfria leveranser.
7. Kundtjänst
Nu när din webbutik är igång är det viktigt att du håller dina kunder nöjda. Kundtjänst blir därför en viktig pusselbit. Besökarna i din webbutik måste känna ett förtroende för att genomföra ett köp. Se därför till att du har en sida med kontaktuppgifter så kunderna snabbt och enkelt kan komma i kontakt med din kundtjänst om de behöver.
Såklart finns det mycket mer att tänka på när man ska sköta en webbutik, men man måste börja någonstans. Så genom att följa dessa sju tips kan du åtminstone komma igång med din nya webbutik. Sen är det ”bara” dags att börja sälja dina varor på nätet, lycka till!