E-handelstrender 2025: Trenderna som skandinaviska webbutiker måste känna till
Vad händer med e-handelskundernas köpbeteenden under det kommande året? Vi har pratat med flera e-handelsexperter om vad vi kan förvänta oss.
Publicerad2025-01-29Senast uppdaterad2025-02-10
På kort tid så har teknologiska framsteg, ökande krav på hållbarhet och personanpassning samt nya betalningslösningar förändrat spelplanen för både e-handlare och konsumenter.
Men vad innebär detta, och vilka trender är det vi ser för marknaden under 2025? Det ska vi ta en närmare titt på här.
1. När värde betyder allt
Trots tecken på ekonomisk återhämtning är konsumenterna fortsatt försiktiga med sina utgifter. Detta beror på faktorer som ekonomisk osäkerhet, höga räntekostnader och en generell sparsamhetskultur.
- Många konsumenter är mer prismedvetna och kommer att prioritera produkter och tjänster som mycket värde för pengarna. Därför bör du tydligt kommunicera produktfördelar och investera i recensioner och användarupplevelser som bygger förtroende," säger Kjersti Pedersen, ansvarig för Bring Research.
2. Kinesiska paket på framfart
Under 2024 såg vi en kraftig ökning av kinesiska paket. I Norge har hela 38% handlat hos Temu under de senaste sex månaderna. I Sverige är det 26%, och i Danmark ligger andelen på 28%.
Vad kan du göra?
Med en ökad tillströmning av internationella paket är det viktigt att du som har en webbutik tänker på hur du kan skilja dig från mängden. Detta kan du bland annat göra genom att lyfta fram konsumenternas fördelar de får av att handla lokalt:
Hållbarhet och mer etisk handel
Skräddarsydda kundupplevelser
Snabb och pålitlig leverans
Varumärkesidentitet
Ingen tull
Men det finns också saker vi kan lära oss av Temu. Några av deras taktiker inkluderar gamification, personalisering och mikro-influencers, samt deras optimering för mobila användare. Detta, i kombination med god kundservice och returvillkor, gör att många väljer att handla hos Temu – trots att de då måste vänta längre på sina paket.
3. Mobilbetalningar fortsätter att växa
Flera analyser visar att en stor del av betalningar nu sker genom appar på mobilen.
Product Manager för Vipps checkout, Jørgen Selfors, kan berätta att runt 80-90% av deras kunders kunder väljer att betala med Vipps. Han kan också berätta att konverteringsgraden är mycket högre för kunder som använder Vipps login i deras checkout, än de som använder autofyllningsfunktionen i webbläsaren.
I Sverige har Swish etablerat sig som en av de mest populära betalningslösningarna, med över åtta miljoner användare. Deras partner, Mondido, kan berätta att de har sett upp till 10% ökning i genomförda köp hos kunder som erbjuder Swish i sin checkout.
I Danmark briljerar MobilePay, med 4,4 miljoner användare. Enligt en undersökning från Rapyd svarade 71% att de använde MobilePay senast de handlade. 39% svarade också att detta var det mest föredragna alternativet.
4. Sociala medier som marknadsplats
Under de senaste åren har sociala medier blivit mycket mer än bara plattformar för innehåll – de har blivit fullvärdiga marknadsplatser. Med shopping-taggar i bilder, videor och stories kan kunder enkelt handla utan att lämna appen, något som många webbutiker drar stor nytta av.
Samtidigt ökar också live shopping i popularitet. Fenomenet har beskrivits som "Generation Z:s moderna form av TV-shop" och har i flera år varit en miljardindustri i Kina. Dessutom blir live shopping i form av personlig shoppinghjälp via videochatt allt vanligare.
På bilden: Isabell Sund, marknadschef hos Markedssjefene
– År 2025 väntas social handel bli en av de viktigaste kanalerna för att driva näthandeln framåt, säger Isabell Sund, Marknadschef på Marknadscheferna.
Om du inte redan har testat social handel – kanske 2025 är året att börja?
5. Andra sökplattformar tar plats
Under lång tid har Google varit en go-to-plats för nästan alla sökningar, men nu har det kommit flera utmanare.
- Där Google tidigare nästan hade monopol i informationsinhämtningsfasen, ser vi nu ett stort skifte. Wall Street Journal har bland annat skrivit om hur folk i ökande grad använder TikTok, Instagram och AI, särskilt ChatGPT, för att hitta information, berättar Ingvild Moen, jurymedlem i e-handelspriserna till Posten Bring.
För att nå kunder på dessa plattformar är det viktigt att anpassa både webbutiken och kommunikationen utanför den. Det kan handla om att ändra hur texterna i din webbutik är skrivna, skapa mer visuellt innehåll eler använda andra typer av sökord som passar målgruppen bättre.
Önskar du tips och råd om e-handel?
På vår e-handelssida har vi samlat nyttig information för dig som arbetar med e-handel.
Förr kanske du fokuserade på att skapa inlägg för att snabbt nå ut i flödet och för att få spridning ”här och nu”? Idag ser vi att de mest framgångsrika även skapar innehåll som är anpassat för att dyka upp när folk söker.
6. Möt kundernas behov med artificiell intelligens och personanpassning
En personlig köpupplevelse fortsätter att vara en viktig trend 2025. Konsumenterna förväntar sig i allt högre grad att webbutiker och digitala tjänster anpassar sig efter deras individuella behov.
Enligt en undersökning från Twillo Segment gäller detta särskilt Generation Z, som visar att de kräver autenticitet, öppenhet och engagemang från webbutikerna.
Som webbutik måste du tänka bortom traditionella push-taktiker och fokusera mer på en samtalsbaserad och inkluderande strategi.
Det är med andra ord avgörande att samla in kunddata på ett bra sätt – och att använda dessa data för att anpassa upplevelsen för kunden. Se dock till att kunderna inte upplever det som påträngande, eftersom många idag är mycket medvetna värnar om sin integritet.
Exempel på framgångsrika personanpassade köpupplevelser:
H&M: Använder lojalitetsprogram för att ge specialanpassade rabatter och personlig kommunikation.
Boozt: Erbjuder anpassade produktförslag och kampanjer baserade på tidigare köp och säsong.
Utforska möjligheterna
Nu när AI har blivit populärt, kommer det snabbt att finnas nya sätt att personanpassa kundupplevelser. Som webbutik kan ni fundera på hur AI kan förbättra kundupplevelsen och börja experimentera med detta redan nu.
7. Röstsök: En växande trend inom e-handel
Med röstassistenter som Alexa och Google Home, samt mobiltelefoner och smarta klockor, använder fler människor rösten för att söka. Att anpassa sig till detta kan ge en konkurrensfördel, särskilt när kunder vill ha snabbare och enklare sätt att hitta och köpa produkter.
När folk använder sig av röst sökningar, pratar de ofta i hela meningar. Därför bör du i arbetet med SEO (sökmotoroptimering) fokusera på långa sökfraser (long-tail) och ge tydliga svar. Det är också bra att använda strukturerade data (schema markup) för att hjälpa sökmotorer att förstå innehållet bättre.
Tips: Ha en FAQ-sektion i din nätbutik med frågor som vad, hur, när och var.
8. Höj köpupplevelsen med hjälp av AR och VR
Trots att det har funnits på marknaden ett tag, förväntas användningen av AR (augmented reality) och VR (virtual reality) öka framöver.
Genom AR och VR får kunder möjlighet att visualisera produkter i sin egen miljö innan köpet, vilket kan minska returer och öka kundnöjdheten.
Vad är skillnaden mellan AR och VR?
AR lägger digitala element ovanpå den verkliga världen med hjälp av en skärm eller enhet, som mobiltelefoner eller AR-glasögon.
VR skapar en helt simulerad, virtuell värld som användaren upplever genom VR-headset, där man är helt immersiv.
Ett sätt att ta till sig denna teknik är genom virtuella provrum, som låter kunder "prova" produkterna. Ett bra exempel på detta är Lyko som låter sina kunder testa smink genom AR-filter.
9. Högre krav på kundservice
När det kommer till kundservice 2025, så vill Nora Steinvik, som arbetar med kundservice på Bring, lyfta fram flera saker som är viktiga att vara uppmärksam på:
Personalisering: Kunderna förväntar sig en skräddarsydd upplevelse, baserad på tidigare interaktioner och deras egna preferenser. De förväntar sig att behöva lägga mindre tid på att ange uppgifter och att webbutiken kan hämta relevant information om dem när dialogen börjar.
Självbetjäning: Många kunder vill kunna hitta svaren på egen hand genom användning av AI-assistenter och chatbots, omfattande FAQ-sektioner eller artiklar på webbplatsen.
AI-assistenter och chatbots: Fler kunder förväntar sig idag att kunna få omedelbara svar på enkla frågor och att kunna utföra ändringar och åtgärder snabbt. Här kommer AI-drivna assistenter att vara ett centralt verktyg för att möta kundernas förväntningar.
Proaktiv kundservice: Istället för att kunder själva måste ta kontakt, vill de att webbutiker i högre grad kan förutse behov och erbjuda lösningar innan problem uppstår.
Kom ihåg att med ökad användning av teknologi kommer också ett ansvar att skydda kunddata. Särskilt med tanke på användning av AI är det viktigt att säkerställa att AI-systemen opererar i enlighet med GDPR-standarder.
Nora understryker också att företag har ett ansvar för att alla AI-lösningar håller hög kvalitet och upplevs som användbara. Detta för att kunderna ska föredra att använda AI-lösningarna och att de bidrar till att bygga lojalitet till företaget.
10. Snabb leverans och enkel retur
När fler handlar online, ökar kraven och förväntningarna på leverans. Det räcker inte längre med ett leveransalternativ. Kunder förväntar sig flexibilitet i hur och var varan levereras, samt exakt information leveranstid.
Koncerndirektör för E-handel och Logistik på Posten Bring, Thomas Støkken, bekräftar att kunderna har blivit mer kravställande.
– Posten Bring arbetar för att det ska vara enkelt att skicka, ta emot och returnera paket. Därför erbjuder vi en rad olika leveransalternativ: Paketbox, paketombud, paket i postlådan och hemleverans. Vi levererar utsläppsfritt till två miljoner nordmän, och strävar efter att alla våra leveranser ska vara utsläppsfria till 2025, säger Støkken.
Brings undersökningar visar också att returhantering är viktigt för kunderna: 57% kollar returinformation när de handlar från en ny webbutik.
11. Hållbarhet är den nya normen
Hållbarhet har varit på agendan länge för många – och har nu blivit en hygienfaktor inom alla branscher.
Det förväntas att webbutiker och återförsäljare ska vara transparenta om sin miljöpåverkan, och att de tar ett tydligt ansvar genom konkreta mål och åtgärder för att minska sin klimatpåverkan. Samtidigt är fler konsumenter idag mycket mer medvetna om greenwashing och kan därför vara skeptiska till hållbarhetsbudskap. Se till att kunna dokumentera det du påstår, och att du sätter dig in i vad som är lagligt att säga och inte.'
12. Cirkulära handelsplattformar fortsätter att växa
Plattformar för att köpa och sälja begagnade varor växer snabbt och förväntas fortsätta växa under 2025.
I Sverige är Tradera den största plattformen för begagnad försäljning, med en av tre svenskar registrerade. I Norge är 3,4 miljoner registrerade på finn.no, och Tise har cirka 2,5 miljoner användare.
– För bara några år sedan var tröskeln för att handla på nätet mycket högre, och för många var det skrämmande att betala för något man inte sett fysiskt. Idag finns det smarta lösningar för både frakt och betalning som gör att både köpare och säljare kan känna sig trygga med att handla begagnat, påpekar Eirik Rime, direktör på Tise.
Fler och fler webbutiker skapar också egna sidor för återbruk där kunder kan sälja produkter de inte längre använder. Detta är en trend som förstärks av konsumenternas engagemang för hållbarhet.
Hur kan du bäst navigera i e-handelslandskapet 2025?
Du har nu en omfattande översikt över trender som är viktiga att hålla koll på inom e-handel. Det är dock viktigt att komma ihåg att marknaden kan förändras snabbt, och att detta endast är förväntningar för det kommande året. Håll dig uppdaterad om utvecklingen i branschen och var beredd att snabbt anpassa dig till förändringar som kan uppstå. I en så dynamisk bransch som e-handel är förmågan att vara kreativ, flexibel och anpassningsbar mer värdefull än någonsin.