Villkor för användning av BringID för privatpersoner

Dessa villkor reglerar leverans och användning av BringID. BringID är Brings identitets- och inloggningslösning för privatpersoner, och används för att logga in hos Bring. BringID levereras av Posten AS, med organisationsnummer 984 661 185 och adress Biskop Gunnerus gate 14A, 0185 Oslo. Där vi i villkoren skriver "dig", "du" eller liknande, menar vi den som har registrerat sig som användare av BringID och i det sammanhanget godkänt dessa villkor. Det gäller egna villkor för användning av de olika tjänster som Bring levererar och som du får tillgång till genom BringID.

1. Skapande av BringID

Registrering

När du skapar en BringID måste du registrera namn, mobiltelefonnummer, e-postadress och lösenord.

Uppgradering med BankID

Vissa av de tjänster vi levererar har högre krav på autentisering och säkerhet. Du kommer då att bli ombedd att uppgradera din BringID genom att använda BankID eller andra eID-lösningar som är tillgängliga i ID-Porten. I så fall kommer vi dessutom att registrera ditt personnummer och adress.

Åldersgräns

Du måste ha fyllt 15 år för att kunna uppgradera BringID med BankID.

Lösenord

Om andra får kännedom om ditt lösenord kan de logga in på din BringID och beställa tjänster i ditt namn, göra ändringar i din profil, se vilka av Brings tjänster du har använt osv. Kom därför ihåg att du inte ska dela ditt lösenord med andra eller låta andra få tillgång till det på annat sätt. Om du misstänker att någon känner till ditt lösenord måste du ändra det omedelbart.

2. Personuppgifter

Integritetspolicy

Brings behandling av personuppgifter i samband med leverans av BringID regleras av en egen integritetspolicy. Vi uppmuntrar dig att läsa integritetspolicyn. Den ger information om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i detta avseende.

Uppdatering av uppgifter

Vid förändringar i din information, till exempel om du får nytt telefonnummer eller e-postadress, är det ditt ansvar att uppdatera de uppgifter du registrerade när du skapade din BringID. Om du inte uppdaterar kan du missa viktig information om BringID eller så kanske tjänsten du loggar in på inte fungerar som förväntat.

3. Tjänstenivå

Vi strävar efter att BringID alltid ska vara tillgänglig, men kan ändå inte garantera detta. Det kan därför hända att tjänsten under kortare eller längre perioder inte är tillgänglig eller att du kan uppleva reducerad funktionalitet, exempelvis på grund av tekniskt fel, uppgradering, underhåll, ändringar, strömavbrott osv. Vid planerade åtgärder som påverkar tillgängligheten kommer vi att meddela detta på lämpligt sätt.

4. Brings åtaganden och ansvar

Leverera BringID enligt avtal

Bring ska leverera BringID i enlighet med dessa villkor.

Felsökning

Om BringID inte fungerar som förväntat kommer vi att försöka åtgärda felet så snart som möjligt efter att vi blivit medvetna om det. Om vi inte kan åtgärda felet, eller om sådan åtgärd tar lång tid, kommer vi att försöka meddela dig om detta.

Ansvar

Bring kan inte hållas ansvarig för någon förlust, skada eller liknande som följd av att BringID inte fungerar som förväntat eller inte är tillgängligt.

5. Dina åtaganden och ansvar

Använda BringID enligt avtal

Du är ansvarig för att använda BringID i enlighet med dessa villkor.

Meddelande till Bring

Om du upptäcker fel på tjänsten, eller om du vet eller misstänker att någon annan har använt din BringID, måste du meddela oss omedelbart.

Ansvar

Du är ansvarig för allt som sker där ditt användarnamn och lösenord har använts, även för förluster som du, Bring eller andra kan drabbas av som följd av din användning av BringID.

6. Avsluta BringID-användare

Du kan när som helst avsluta din BringID-användare under Min Sida/Redigera profil på bring.se.

Vid väsentligt avtalsbrott kan Bring säga upp avtalet med omedelbar verkan.

Om du inte har loggat in med din BringID-användare på 24 månader kommer den att raderas. Du kommer att få ett meddelande via e-post innan detta sker.

7. Immateriella rättigheter

Alla rättigheter till Bring-appen och BringID tillhör Bring eller eventuella tredjeparter som Bring har ingått avtal med. Sådana rättigheter kan omfatta varumärken, ändpunkter, programkod, text, bilder osv. Det är inte tillåtet att använda sådana rättigheter på annat sätt än vad som avtalats med Bring genom detta avtal.

8. Ändringar

Villkoren kan ändras. Väsentliga ändringar som vi anser kan vara till nackdel för dig kommer vi att meddela dig om minst en månad innan ändringarna träder i kraft.

9. Överlåtelse

Bring kan fritt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalsförhållandet enligt dessa villkor mellan företag internt i Bring-koncernen.

BringID är personligt och du kan därför inte överlåta din rätt att använda BringID till någon annan.

10. Kontakt

Meddelanden i samband med avtalsförhållandet ska ske skriftligen och skickas till följande:

Om till Bring: kundservice@bring.se eller Bring AS, Postbox 1500 Sentrum, 0001 Oslo.

Om till dig: Din Digipostlåda, den e-postadress som du angav vid registreringen eller den postadress som du är registrerad med hos Bring.

11. Lagval och jurisdiktion

Avtalet är underlagt och ska tolkas i enlighet med norsk rätt. Tvister mellan dig och Bring ska försöka lösas i godo. Om detta inte är möjligt kan endera parten föra tvisten till de ordinarie domstolarna i enlighet med tvistemålslagens regler om jurisdiktion.