Möjligheterna för danska och svenska företag som säljer till andra företag och som exporterar till Norge är stora. Grannlandet har kulturella likheter, starka företag och konsumenter – och ligger nära geografiskt.
Trots det kan även exporten till Norge innebära utmaningar. Eftersom de inte är medlem i EU finns det ett antal områden som du måste ha koll på för att lyckas, till exempel tull.
Dessutom är Norge ett avlångt land med spridd bebyggelse, vilket ställer höga krav på logistiknätverket.
Med rätt logistikpartner är dock chanserna att lyckas med din exportsatsning stor. Vi har pratat med Brings säljchef, Jacob Aagaard.
Att exportera till Norge kräver att du har kunskap och ett bra nätverk. Ingen känner Norge lika bra som Bring och det är en av våra styrkor
Jacob Aagaard, säljdirektör på Bring
Här är fyra anledningar till att vi på Bring gör det enklare att lyckas:
1. Nätverk i hela Norden – och störst i Norge
Vi är den största post- och logistikaktören i Norge, med nätverk i hela det avlånga landet – inklusive Svalbard.
- Det gör det enkelt och snabbt att nå norska företag, oavsett var de befinner sig – och på det sätt de vill. Dessutom får du marknadens snabbaste leveranstid från Sverige och Danmark, påpekar Jacob.
Ett heltäckande nordiskt nätverk, med en logistikaktör som följer ditt gods hela vägen, ger också en tydlig och enkel transportprocess. Det ger den bästa utgångspunkten för nöjda kunder.
2. Brett utbud av tjänster
Som företag som säljer till andra företag kan du välja mellan paket-, pall-, bulk- och expressleveranser när du skickar varor över nationsgränserna. På så sätt kan du vara säker på att dina varor kommer fram på det sätt som passar ditt företag bäst.
Som logistikpartner ska vi göra våra kunder bättre. Därför är det viktigt för oss att erbjuda ett brett utbud av tjänster, som möter kundernas behov, och som förbättrar både verksamheten och kundupplevelsen, konstaterar Jacob.
- Skickar du fler än 20 paket till olika företag i samma land? Med tjänsten Paket till företag sparar du både tid och tullkostnader eftersom hela leveransen tullklareras tillsammans.
- Om du vill skicka paket under 35 kilo direkt till företag utomlands är tjänsten Paket till företag rätt lösning för dig. Om du däremot vill skicka paket över 35 kilo är tjänsten Pall till företag det bästa valet.
- Och när det verkligen är bråttom kan du välja extra snabb leverans av paket direkt hem till dörren – med Express Nordic.
- Vi har även erfarna tullrådgivare som kan guida dig säkert genom exportresan, oavsett hur mycket eller lite erfarenhet du har av tull.
- Du kan också överväga att flytta dina bästsäljande varor till våra lager för att säkerställa ett optimalt varuflöde.
- Med vår automatiserade lagerlösning Shelfless tar vi hand om både lagerhållning, plockning och packning – och får ut varorna med marknadens snabbaste leveranstid. Då kan du koncentrera dig på att växa. Läs mer om fulfilmentlösningen Shelfless.
3. Enkel retur
Returer över nationsgränser kan ofta skapa huvudbry för företag. Vi har gjort något åt saken.
Vår returhub hanterar returer för nätbutiker som säljer i Norge men som har lager utanför Norge. Du får en smidig lösning som kan ge dig en konkurrensfördel – och kan uppnå både snabb hantering, ökad försäljning, bättre lönsamhet och mindre miljöpåverkan. Läs mer om returhub här
4. Transporter med mindre miljöpåverkan
Kunderna lägger mer och mer vikt vid hållbarhet när de väljer vilken butik de ska handla från – även företagskunder.
- Vi upplever att allt fler kunder både uppskattar och ställer krav på vårt hållbarhetsarbete. Vi ser också att fler använder detta som ett försäljningsargument, säger Jacob.
Att visa att du transporterar varorna med så lite klimatpåverkan som möjligt är med andra ord inte bara för världen, utan även för ditt företag.
Vi transporterar alltmer fossilfritt i Norden. Nyligen rankades Posten Norge, som äger Bring, som en av Europas klimatledare av Financial Times och Statista.
- Med Bring som logistikpartner visar du att du har gjort ett aktiv val om leveranser med mindre miljöpåverkan, poängterar Jacob.
Så kommer du igång med export till Norge
För att förtullningen till Norge ska gå snabbt och smidigt behöver du ha koll på både vilka regler och vilken dokumentation som gäller för just dina varor. Här är fem tips som hjälper dig att komma igång.
1. Ansök om EORI-nummer.
Ett EORI-nummer är ett unikt registreringsnummer som används för att identifiera ditt företag inom EU. Ansök om numret eller kontrollera om du redan har ett på Tullverkets hemsida.
2. Ta reda på varukod och tullsats för din vara.
I Tulltaxan hittar du både varukod och tullsats för din vara, den behöver du för att på rätt sätt kunna fylla i dina förtullningsdokument.
3. Kolla upp eventuella exportregler för din vara i Norge.
Det finns exportrestriktioner för vissa typer av varor, exempelvis kan du behöva en licens eller någon form av tillstånd. Varor som omfattas av restriktioner i Norge är exempelvis livsmedel och ekologiska produkter, växter, alkoholhaltiga drycker och elektriska produkter. I Norge måste du också alltid betala införselmoms och momsdeklarera.
4. Fyll i tulldokumentationen.
En vara som ska transporteras till Norge ska alltid ha en beteckning över innehållet och därmed en faktura bifogad. Vanligtvis är det en handelsfaktura, s.k. Commercial Invoice, som används men för varor man inte betalar eller tar betalt för används istället en Proforma Invoice. Du kan läsa mer om tulldokumentation och ladda ner dokument på bring.se/tull. Du kan även skicka tulldokumentationen elektroniskt som EDI eller via Tullverkets Internetdeklaration (TID). För kunna göra det behöver du göra en ansökan hos Tullverket.
5. Behöver du exportbevis?
I vissa fall, exempelvis vid temporär export eller begäran om återbetalning av tull vid retur kan du behöva ett bevis på att varorna lämnat EU. Skatteverket eller andra myndigheter kan av andra anledningar också vilja se ett exportbevis. För att få detta skriver du in koden 30400 i fältet ”särskilda upplysningar/kod” i exportdeklarationen.