Digitoll-konceptet är tredelat och baseras på flera huvudelement:
-
Information levereras digitalt, före eller senast vid gränspassagen.
-
Tullverket behandlar och riskbedömer information före eller senast vid ankomst.
-
Gränspassagen automatiseras i största möjliga utsträckning.
Vad innebär DIGITOLL?
Den nya lösningen innebär att det inte längre är möjligt att tullklarera varor upp till 10 dagar efter gränspassagen. Detta säkerställer att norska Tullverket får nödvändig varuinformation före eller senast vid gränspassagen. Det införs en skyldighet att lämna digital information om transporten och importvaror före varorna passerar den norska gränsen, vilket kommer att ge en snabbare passage vid gränsen
Vad betyder det för Brings kunder?
Som kund hos Bring kommer du i princip att uppleva minimal påverkan, förutsatt att vi får nödvändig information för tullbehandling i god tid före gränspassagen till Norge. Om du eventuellt blir berörd, kommer du att bli kontaktad av Bring innan ändringarna träder i kraft.
Vill du ha hjälp med tull?
Posten Bring kan utföra alla processer i Digitoll för dig och säkerställa att dina varor flyter smidigt över gränsen och blir korrekt klarerade.