Paket hem till brevlåda i Norge

Nå dina norska kunder enkelt och smidigt! Vi erbjuder en lösning där ditt företag kan skicka paket till mottagare i hela Norge, som levereras direkt hem till brevlådan. På denna sida hittar du information du behöver om tjänsten och hur du kommer i gång.

  • Dina kunder får leverans hela vägen hem till brevlådan, som är den mest prefererade kanalen
  • Vi levererar 6 dagar i veckan i Oslo-området fr.o.m 1 /2-2025
  • Fossilfri leverans till 2 av 3 mottagare
  • Kunderna kan enkelt spåra och följa sin leverans i vår Posten-app

När du skickar paket till norska mottagare som ska levereras i brevlådan, transporteras de tillsammans över gränsen och förtullas som en gemensam sändning. Därefter delas de ut till mottagarnas brevlådor i hela Norge inom 1–3 arbetsdagar. (Längre leveranstid kan förekomma till nord-Norge.) 

Om paketet inte kan levereras i brevlådan får mottagaren en avisering i Postens app samt via SMS eller mejl. Paketet kan då hämtas på mottagarens lokala utlämningsställe (Post-i-butik). Det finns även möjlighet att paketet kan levereras till mottagarens dörr - se ytterligare information om detta i tjänstevillkoren längre ned. 

Förutom norsk adressetikett, så måste alla utrikesförsändelser från Sverige till Norge, kompletteras med tullhandlingar, CMR-fraktbrev samt tillhörande lastbäraretikett (routing label). Alla paket skall lastas i egen lastbärare. 

Man står framför en postlåda och håller ett paket i händerna.

Vad kostar det?

Hur stort och tungt?

  • Maxvikt 5 kg per paket.

  • Maxlängd 45cm. Längd + bredd + tjocklek får inte överskrida 90 cm. 

Om godset fraktas på pall, måste det vara en EUR-pall eller motsvarande. Längd max 120 cm. Bredd max 80 cm. Höjd max 120 cm (inkl. emballage och pallens vikt). Vikt max 750 kg per pall (inkl. emballage och pallens vikt). 

    Så här gör du

  1. 1

    Paketering och emballering

    Packa enligt våra rekommendationer för Norge och fäst vår standardetikett för "Paket hem i brevlådan" på försändelsen. Spårning med RFID kräver att etiketterna skrivs ut med en godkänd RFID-skrivare.

    Se leverantörer av etiketter

  2. 2

    Beställning och upphämtning

    Du beställer via EDI/TA-leverantör eller i Mybring. Hämtning bokas i Mybring eller genom avtal.

  3. 3

    Under transport

    Paketet skickas som vanlig brevpost, och brevbäraren levererar paketet direkt i brevlådan. Leveranstiden är 1–3 arbetsdagar*. Mottagaren får en avisering om att paketet är på väg och kan spåra det under transporten.

    *Längre leveranstid till Nordnorge, se villkor punkt 12

  4. 4

    Leverans

    Paketet levereras till din kunds brevlåda, och kunden får en avisering via SMS eller mejl. Om paketet inte får plats i brevlådan får kunden även ett SMS eller ett mejl från oss med information om att paketet kan hämtas på kundens lokala utlämningsställe (post-i-butik) om inte alternativet "leverans utanför dörren" har valts.

    Erbjud dina kunder enkel retur – läs mer om våra returlösningar från Norge.