Denna skatt baseras på hur långt lastbilarna kör och hur mycket CO2 de släpper ut. Syftet med denna skatt är att minska CO2-utsläppen och täcka de samhällsekonomiska kostnaderna som lastbilstrafiken medför, såsom slitage på infrastrukturen, olyckor, buller och luftföroreningar.
Tillämpningsområde
Skatten gäller för körning på större delen av stats- och kommunala vägnätet, totalt cirka 10 900 km. Regeringen planerar att utvidga skatten till att omfatta hela det offentliga vägnätet (cirka 75 000 km) från 1 januari 2028.
Utvidgning
Från 1 januari 2027 kommer skatten även att gälla för lastbilar som väger 3,5 ton och däröver.
Vi arbetar just nu med de ekonomiska konsekvenserna av detta, och vi kommer med information så snart vi vet omfattningen.
Nya kostnader på färjelinjer
EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS) fortsätter att utvecklas och skärpas för att minska växthusgasutsläppen. För 2025 finns det flera viktiga förändringar och uppdateringar:
Utvidgning av täckning
Från och med 2024 omfattar ETS även sjöfarten, vilket innebär att rederier som trafikerar hamnar inom EU/EES måste betala för sina utsläpp. Detta kommer att utökas ytterligare under 2025.
Höjda avgifter
ETS-avgifterna justeras månadsvis baserat på det genomsnittliga spotpriset för utsläppsrätter i EU. För 2025 förväntas en ytterligare utfasning av utsläppsrätter, vilket innebär att kostnaderna för utsläpp kommer att öka.
Täckning
ETS täcker 100 % av utsläppen för resor inom EU och EES-området och 50 % av utsläppen från resor som börjar eller slutar utanför EU.
För mer information om ovanstående, vänligen kontakta din kontaktperson på Bring.
Mer information om ETS
Vad är ETS?
Mer information om vägskatten i Danmark
vejafgifter.dk