Jag har blivit lurad: Vad ska jag göra?

Först och främst: Att bli lurad är inget att skämmas för.

Kriminella är experter på att utforma "proffsiga" förfrågningar som ser verkliga ut och som de använder för att lura oss. Det är många som blir lurade och det är helt förståeligt. Det som är viktigt är att reagera snabbt för att begränsa skadan.

  • Har du uppgett dina bank- eller kreditkortsuppgifter bör du direkt kontakta din bank eller kortutfärdare.
  • Har du uppgett dina inloggningsuppgifter bör du byta lösenord på alla de webbplatser och tjänster där du använder det. 
  • Använd tvåfaktorautentisering för att logga in där det är möjligt (engångskod i tillägg till lösenord).
  • Har du uppgett t.ex. ditt personnummer kan det missbrukas för ID-stöld. Du kan bland annat spärra obehörig adressändring och skaffa en digital brevlåda. Läs mer om informationssäkerhet.
  • Om några av uppgifterna som du har uppgett är kopplade till ditt arbete bör du informera din arbetsgivare.

Om du har blivit offer för bedrägeri rekommenderar vi att du gör en polisanmälan.

Vi rekommenderar också DinSäkerhet.se för mer information, råd och vägledning kring säker användning av internet.