Vad är visselblåsning?
Att visselblåsa innebär att säga ifrån om missförhållanden till någon som kan göra något åt det. Vi uppmuntrar alla att anmäla missförhållanden.
Missförhållanden kan handla om saker som strider mot rättsregler, skriftliga etiska riktlinjer i Posten Bring eller etiska normer som har ett brett stöd i samhället. Detta kan till exempel vara (listan är inte uttömmande):
- Korruption och ekonomiska oegentligheter som stöld och förskingring
- Fara för liv och hälsa
- Fara för klimat eller miljö
- Oansvarig arbetsmiljö
- Etiskt oacceptabelt beteende
- Myndighetsmissbruk
- Oanständiga gåvor eller bonusar
- Underleverantörer som bryter mot lagar och regler
- Brott mot finansregulatoriska regelverk
- Brott mot personuppgiftsskyddet
Vad omfattas inte av den externa visselblåsarfunktionen?
Anmälningar om missförhållanden med akut fara för liv och hälsa ska riktas direkt till räddningstjänsten.
Förhållanden som enbart gäller yrkesmässiga eller politiska meningsskiljaktigheter räknas inte som en anmälan om missförhållanden i denna kanal.
Har du frågor som rör Posten Brings tjänster eller produkter ber vi dig att kontakta kundservice.
Hur kan du anmäla till Posten Brings externa visselblåsarfunktionen?
Posten Brings externa funktion drivs av Advokatfirman PwC AS (PwC). Anmälan till PwC kan göras skriftligt eller muntligt, via telefon, e-post, vanlig post eller genom ett personligt besök. Posten Bring uppmanar till skriftlig anmälan, för att säkerställa bäst möjliga information om ärendet.
- Webformulär till extern visselblåsarfunktion PwC (krypterad nätlösning): https://postenbring.integrityline.com/?lang=no
- E-post till PwC: postenbring@pwc.com
- Post till PwC: Advokatfirmaet PwC AS, Postboks 748 Sentrum, 0106 Oslo
- Telefon till PwC: + 47 400 00 377
- Besök hos PwC: PwC:s lokaler i Oslo, Dronning Eufemias gate 71, 0194 Oslo
När du skickar in en anmälan via ovanstående kanaler blir det behandlat av PwC.