Fossilfritt drivmedel som energikälla
Satsningen på fossilfritt drivmedel som energikälla ligger i linje med vår strategi och vårt ansvar kopplat till koncernens förbindelse till Science Based targets och hur vi kan bidra till Parisavtalet att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grad.
Nätverkslogistik
Vi kan alla bidra till en mer hållbar logistik och cirka 30 % av Sveriges utsläpp kommer från transporter enligt naturvårdsverket. Ett företags enskilda utsläpp för transporter kanske inte alltid är den största källan till utsläpp men synergierna av en optimerad transportkapacitet gör att vi satsar på drivmedel med fossilfri energikälla i våra transportkorridorer till Norge.
Flytande biogas – trafik mellan Jönköping och Oslo
Under 2024 har 2 tunga lastbilar på flytande biogas ersatt 2 dieselbilar vilket beräknas göra en CO2 besparing på cirka 250* ton CO2e per år. Fordonen avgår på daglig basis och har en fyllnadsgrad på över 90 %. Under senaste årens utveckling av infrastruktur för flytande gas har möjligheterna ökat betydligt för val av denna fordonsteknik. Vi ser det som en fördel i att bidra till den lokala energimarknaden!
Ecobränsle RME – trafik mellan Linköping till Oslo
Ett drivmedel tillverkat i Sverige och som bidrar till utsläppsminskningar här och nu som används i våra intra-nordiskatransporter. Under 2024 beräknas en CO2-besparing i jämförelse med diesel leda till cirka 330* ton.
Visste du att?
Bring har etablerade intermodala tåglösningar och koncernen upphandlar mer än gärna intermodala tåglösningar, bland annat till och från Italien och mellan Jönköping och Oslo.
Miljömål
Vårt övergripande miljömål för hela vår koncern Posten Bring AS är att vi innan 2040 är slut ska nå netto noll i hela verksamheten. Målet innanför strategiperioden för Bring Cargo International är att vi till 2026 ska ha utökat vi transportkorridorerna på fossilfri energikälla med 60 %. Detta är en viktig omställning där vi tillsammans skapar drivkraften för ett lågutsläppssamhälle. Vi verkar i en bransch som är en del av det stora problemet, men det innebär också att vi kan vara en del av lösningen.
Genom att våga utmana oss själva, vara öppna för ny teknik, nya lösningar och samtidigt driva på våra kunder att ställa högre krav är vi övertygande om att vi kan få en mer hållbar leveranskedja.
Tillsammans med våra leverantörer och kunder kan vi bli drivkraften för ett lågutsläppssamhälle säger Fredrik Danielson, Hållbarhetsspecialist i Bring Cargo International.
*Beräkningar är baserade utifrån ISO 14083 och ramverket DEFRAs emissionsfaktorer samt en drivmedelsleverantörs klimatkalkyl.