Hur vi på Bring arbetar med vår leveranskvalitet året runt
Idag ställs det höga krav och förväntningar från både konsumenter och företag på att leveransföretagen klarar av att leverera varorna på utsatt tid. Den här artikeln handlar om hur vi på Bring på olika plan arbetar för att säkerställa att alla paket kommer fram som de ska.
Publicerad2024-05-03
Written by Emelie Lärkfors Paquet
Mycket ska vara på plats för att paketen som skickas ska hamna på rätt ställe vid rätt tidpunkt. På Bring arbetar vi kontinuerligt med att upprätthålla hög leveranskvalitet året runt.
God leveranskvalitet, hela året runt
- Kvalitet är ett av våra viktigaste fokusområden, säger Hanna Jonasson, Director of operations på Bring. Det ska sitta i ryggmärgen. Vi arbetar hela tiden med att förbättra vår produktion och vårt arbetssätt för att på smartast sätt leverera med kvalitet.
Men vad betyder egentligen god kvalitet? För oss betyder det att det som vi levererar ska komma fram i gott skick och med valt leveranssätt. I hela landet, året runt. För att lyckas med detta har vi många system på plats för att dels säkerställa att vi kan upprätthålla god leveranskvalitet, och dels se vart vi behöver göra insatser och förbättra oss.
- Vi samarbetar internt, men även externt med våra kunder för att säkerställa att alla blir nöjda och att vi fångar deras önskemål på ett bra sätt, säger Hanna.
Oavsett årstid strävar vi efter att leverera alla paket i tid och i bra skick. Vi vidtar flera åtgärder för att säkerställa detta. Genom ett nära samarbete mellan våra olika avdelningar och samarbetspartners har vi en solid grund att stå på.
- Att vi har en stabil grund hjälper även till under högsäsongerna när det är fler leveranser att hantera. Vi gör vårt yttersta för att hantera volymerna. Tät dialog med våra kunder samt den data vi samlar in kontinuerligt under året gör det lättare för oss att hantera och vara väl förberedda under högsäsongerna. God dialog är väldigt viktigt, säger Ismail Bashir, avdelningschef för Value Chain Sverige & Finland på Bring.
Välfungerande internt informationsflöde
Effektiv intern kommunikation är avgörande för att kunna upprätthålla hög leveranskvalitet. Vi har robusta system på plats för att säkerställa att alla team är uppdaterade om viktiga frågor, och vi uppmuntrar både våra medarbetare och kunder att dela sina idéer och feedback.
- Vi arbetar aktivt med att identifiera systematiska avvik som skapar utmaningar. Sedan tar vi de tilltag som behövs för att hantera dessa, säger Ismail. Vi har olika avdelningar som arbetar tätt samman, samt har olika forum upprättade för att kunna se vart vi behöver göra tilltag. Vi arbetar proaktivt och har förutsättningen för att kunna gå in och hantera de utmaningar som vi ser.
Vår kundserviceavdelning arbetar nära tillsammans med bland annat våra drift- och logistikteam för att säkerställa att varje leverans uppfyller våra höga standarder. Genom regelbundna möten och öppen kommunikation kan vi snabbt identifiera och lösa eventuella problem som uppstår.
- Vi arbetar med att ta emot feedback både från våra kunder samt från deras kunder. Vi vill visa att vi lyssnar på vad som sägs och att vi gör något med det, säger Madelaine Paterson, kundserviceansvarig på Bring. Vi lär oss hela tiden av det som har varit och går framåt med insikter från det. Vi arbetar även med kontinuerliga uppdateringar och förbättringar. Vi följer upp vår leveranskvalitet genom gemensamma forum och för ett systematiskt arbete med kvalitet och förbättring.
Något som är mycket viktigt för kvaliteten är att veta vart det kan brista och vart förbättringar måste ske. Därför är vi måna om att ta med bedömningen från de som tar emot leveranser från oss i vårt arbete med kvalitet. Allt fler delar med sig av nyttiga insikter och vi arbetar vidare med den feedback som vi samlar in. För att se vart det går bra och vart det går mindre bra.
- Vi har ett systematiskt arbetssätt, där vi lyfter upp utmaningar som kan lösas, förklarar Madelaine. Vi arbetar väldigt mycket internt på tvärs av avdelningarna inom organisationen och använder oss av den statistik vi har tillhanda. Vi gör något med den fakta som vi samlar in.
Allt från rapporter om tidigare händelser till realtidsdata hjälper oss att säkerställa att paketen kommer fram till rätt plats, vid rätt tidpunkt och i gott skick.
Kontroll på terminalerna
Lars Furunäs arbetar som distriktschef för terminal och distribution i Örebro och Linköping, och har direkt operativt ansvar där. På våra terminaler har vi dagliga möten där medarbetarna följer kvalitetstalen, ända ner på paketnivå, och diskuterar avvik för att direkt kunna fånga upp dessa när de har skett.
- Kvaliteten är djupt rotad i ryggmärgen på medarbetarna, det är något vi diskuterar dagligen, berättar Lars. Vi arbetar hela tiden kontinuerligt med att ta tag i saker direkt när vi ser att något brister. Vi har en så kallad ”problemlösningslista” och vem som helst kan vara ansvarig för att lösa dessa problem. Det är den stora nyckeln till att vi lyckas – att vi försöker vara den platta organisationen där varje medarbetare får ta ansvar, att de får stöttningen och tiden för det. Vi har väldigt kompetenta och engagerade medarbetare som växer med det ansvaret som de får ta.
Ibland uppstår det krissituationer, som dåligt väder, vilket kan påverka leveranserna. Då behöver vi se över hur vi kan prioritera och göra justeringar på terminalerna, för att kunna hantera den rådande situationen så bra som möjligt. Enligt Lars är vi väl rutinerade för att kunna göra detta på ett så bra och effektivt sätt som möjligt.
Personalen på terminalerna arbetar även med att identifiera riskfaktorer. Idag har vi manuell sortering på terminalen i Örebro, men planerar att ta in sorteringsmaskiner.
- HMS (hälsa, miljö och säkerhet) är jätteviktigt. Vi har bland annat gjort en egen ergonomiutbildning för att de som arbetar på terminalen ska lära sig att lyfta rätt. En bra arbetsmiljö är jätteviktig för kvaliteten. Lyfter man fel får man sämre kvalitet i slutändan, för då sorteras det oförsiktigt och kanske fel, säger Lars.
- Vi arbetar ständigt med att upprätthålla kvaliteten för våra elfordon också, året runt. De investeringar och insatser som vi lägger på detta ska hjälpa till med kvaliteten, förklarar Ismail. Vi har använt elfordon som en av de första på marknaden ett bra tag nu och har märkt av en del situationer som kan dyka upp, men tekniken går framåt! Service och reparationsavtal inkluderas i avtalen vi har med våra fordonsleverantörer och vi har en nära dialog med dem för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar, så vi kan justera allt eftersom.
Att ställa om till endast elfordon för våra paketleveranser med lätt lastbil bidrar till minskat buller samt mindre utsläpp i städerna. Därför är det viktigt att vi har ett stort fokus på kvaliteten för dessa.
Användning av olika verktyg spelar en viktig roll
Vi använder en rad analytiska verktyg för att övervaka vår prestanda och identifiera områden där vi kan blir bättre. Dessa verktyg ger oss status på hur leveranserna går och hjälper oss att snabbt identifiera och lösa eventuella problem. De hjälper oss även att se vart vi ska öka fokuset och ger oss värdefull insikt i hur vi kan förbättra våra tjänster.
- Genom tätt samarbete mellan driftpersonalen, chaufförerna, kundservice samt våra egna analytiker utvecklar vi ständigt egna analyser för att kunna se orsaken till att vi till exempel haft utmaningar med vissa leveranser. Det gör att vi kan lösa dessa utmaningar på kort tid, vilket ger bättre kundnöjdhet och bättre leveranskvalitet, säger Ismail.
Ett viktigt verktyg för att samla in feedback från framför allt konsumenterna är Trustpilot. Vår kundserviceavdelning arbetar dagligen med Trustpilot och det är ett forum där vi kan se vart inom leveranskedjan vi kan göra förbättringar. Det tar vi med oss för vårt utvecklingsarbete.
Vi är även transparenta med kvaliteten för våra kunders leveranser genom vår självbetjäningslösning MyBring. Där kan våra kunder gå in och hantera sina leveranser. En stor fördel med MyBring är möjligheten att få en överblick över flera områden av vår verksamhet. I många fall måste företag använda olika program för att bevaka ekonomi, fakturor och kvalitet, men med MyBring är allt samlat på ett enda ställe.
Inne i MyBring samlas information från våra system, för att ge en så exakt överblick som möjligt. Man kan bland annat spåra paket, hämta rapporter och ta emot viktiga meddelanden.
De olika rapporterna inne i Mybring bidrar till en bättre överblick för våra kunders leveranser. Det finns rapporter för status, ekonomi, klimat och miljö, eller kvalitet- och avvikelser. Det mesta av data som kommer upp i rapporterna går via våra API:er. Det innebär att informationen är direkt kopplad till den tjänst som utförs, och de siffror som visas är identiska med siffrorna hos Bring. Vi är med andra ord transparenta.
Rapporterna kan hämtas när som helst och om man vill kan en prenumerationslösning sättas upp med ett fast intervall. Vi kan bland annat skicka rapporter om sannolika förseningar, samt senaste status och leveranskvalitet.
Stort nordiskt nätverk
Storleken på vår koncern, Posten Bring AS, ger en extra trygghet för våra kunder. Att ha tillgång till många resurser och ett stort nätverk tillåter oss att växa tillsammans med våra kunder, samtidigt som man kan känna sig trygg med att vi klarar volymerna.
Vi är stolta över vår starka leveranskvalitet i hela Norden. Genom att vi levererar i hela Norden, samt utanför Norden, har vi omfattande erfarenhet av gränsöverskridande leveranser. Med tiden har vi även byggt starka relationer med lokala leveranspartners där vi själv inte har några egna bilar och chaufförer.
– Posten Bring-koncernen är en ledande nordisk logistikaktör med rikstäckande utlämningsnätverk i hela Norden. Vi erbjuder ett stort utbud av leveransalternativ och tjänster för att kunna erbjuda det som våra kunder efterfrågar. Fokus på leveranskvaliteten sitter i vårt DNA och vi förstår hur otroligt viktigt detta är för både våra kunder och konsumenterna, säger Thomas Støkken, koncerndirektör för division E-handel och Logistik på Bring.
De senaste åren har arbetet med vårt nätverk intensifierats i Sverige och Danmark. Vi har bra täckning och kvalitet idag, men det finns alltid en förbättringspotential vilket driver oss framåt.
- Vi bygger just nu ut vårt nätverk för att utöka vår kapacitet. Vi kommer ha en ny större terminal i Jönköping från 2025, som kommer bli vår största svenska terminal strategiskt placerad direkt vid E4:an, och vi arbetar med att successivt utöka kapaciteten med investeringar även i andra delar av Sverige, säger Hanna.
Som en stor aktör inom logistik vet vi att hög leveranskvalitet är en av de viktigaste sakerna vi kan och bör jobba med. Det är därför vi lägger ner så mycket tid och resurser på just detta, för att upprätthålla en god kvalitet året runt. Vi vet att vi kan bli ännu bättre, och vi arbetar därför ständigt med att förbättra våra tjänster och uppfylla våra kunders förväntningar.
- Vi arbetar som sagt kontinuerligt med vår kvalitet. Det finns alltid förbättringspotential. Vi har en stabil kvalitet idag, över hela året, men vi är aldrig nöjda. Vi måste alltid framåt, avslutar Hanna.
Har du några frågor eller vill du veta mer?
Hör gärna av dig, antingen via formuläret nedan om du vill bli företagskund, eller till din kontaktperson om du redan är kund hos oss. Om du som privatperson vill komma i kontakt med oss kan du kontakta vår kundservice.