Etikettfria returer

Slipp onödiga kostnader och värna om miljön med etikettfria returer

Vi har gjort det ännu enklare för dig som driver en webbutik, och dina kunder att returnera med vår etikettfria lösning. Det betyder att du inte behöver skicka med en returetikett till dina kunder, vilket är toppen eftersom 70% av förtryckta etiketter slängs. Med vår lösning kan du spara både pengar och värna ännu mer om miljön.

Idag efterfrågar de allra flesta en smidig returprocess när de handlar online. Enligt vår konsumentundersökning Bring Research kontrollerar faktiskt 60 procent returvillkoren innan de genomför ett köp. För att möta detta behov skickar många webbutiker med förtryckta returetiketter i paketen.

Men visste du att cirka 70 procent av dessa etiketter aldrig används och slängs bort? Det vill vi förändra genom att introducera vår etikettfria lösning.

Vad innebär vår etikettfria returlösning?

Enkelt uttryckt innebär det:

  • Som webbutik behöver du inte längre skriva ut och skicka med returetiketter. Vilket är toppen för miljön men även för dig som kan spara massa onödiga kostnader!
  • Dina kunder beställer en returetikett via webbutiken och får en paketkod/QR-kod som kan användas i våra paketboxar eller paketombud. Vi har ca. 2200 utlämningsställen i Sverige.

Med vår etikettfria returlösning sparar du inte bara kostnader och värnar mer om miljön, förhoppningsvis kanske du också minskar antal ärenden till kundservice. Idag kontaktar cirka 40% kundservice för att man inte förstår returprocessen. Vi hoppas att denna lösning gör det enklare för dina kunder att förstå hur man returnerar och att det är väldigt enkelt att använda paketkoden/QR-koden, oavsett om returen ska till ett ombud eller en paketbox.

Med etikettfri retur sparar man både tid och pengar på material och administration, samtidigt som den minskar användningen av papper, plastavfall och transportrelaterade utsläpp, vilket gör att lösningen är både kostnadseffektiv och bra för miljön.

Jens Lauge, affärsutvecklare på Bring

Så här går det till:

  1. Beställning av paketkod:
    För dig som har en webbutik kan du enkelt beställa paketkoden via TA-leverantör som stödjer lösningen, Mybring, Bring Booking API eller Returportalen.
     
  2. Leverans av paketkod:
    När din kund beställer en retur, skickas paketkoden/QR-koden direkt, antingen via e-post från Bring eller från din webbutik.
     
  3. Användning av paketkod:
    Din kund tar med paketkoden/QR-koden till våra paketombud som scannar paketet. Om inte skrivare finns används paketkoden. Om paketet ska returneras via våra paketboxar används paketkoden.
     
  4. Inlämning och kvitto:
    Din kund får ett elektroniskt kvitto i Bring-appen när paketet har lämnats in, både vid inlämning via ombud och paketbox.
     
  5. Spårning av paket:
    Paketet kan spåras både av kunden, eller av dig som webbutik på bring.se eller i vår Bring-app.
etikettfri paket paketbox
 
 

Vill du veta mer om vår etikettfria returlösning?

Är du företagskund beställer du tjänsten direkt i Mybring. Har du inget konto i Mybring kan du kontakta oss via "Bli kund" knappen nedan.